Interview Ron (Pindat): Bespaar avonduren, maak van je reisverslag direct een fotoboek

Pindat is eigenlijk geen start-up meer, maar opereert al wel 10 jaar als een start-up. Oprichter Ron Gerrits blijft de app voor reisdagboeken maar doorontwikkelen. Met Pindat (spreek uit als PIN + DAT) kun je via de site en de app een reisverslag bijhouden voor het thuisfront en foto’s bijvoegen. Uniek aan Pindat is dat je hier bij thuiskomst met een paar klikken op de knop ook een fotoboek van kunt bestellen. Zo bespaar je dus avonden sleutelen aan je fotoboek.

Maak zonder avonden sleutelen je reis fotoboek

Sanne: Pindat bestaat al 10 jaar maar jullie noemen jezelf nog steeds een start-up.

Ron: “Ja, waar we in 2007 al live gingen hebben we ons zo’n beetje ieder jaar vernieuwd. We zijn het puur als een experiment gestart en nu is het wel erg groot geworden met een eigen app, fotoalbumsoftware en duizenden gebruikers. Pindat is nog steeds gratis te gebruiken, met onbeperkt ruimte voor foto’s. De app is overigens offline te gebruiken zodat je kunt schrijven tot dat je weer wifi hebt. Alle plekken waarover je schrijft worden aan een kaart gekoppeld en dat geeft een mooie kaart.”

Sanne: Wie gebruikt Pindat nu vooral en welke reizen maken deze gebruikers?

Ron: “Pindat wordt vooral gebruikt door reizigers die een grote reis gaan maken. Dat zijn soms studenten die op wereldreis gaan, maar ook een oudere doelgroep. Ook zien we veel caminolopers, die bijvoorbeeld naar Santiago de Compostela gaan lopen.”

Sanne: Welke veranderingen zie jij in reizigers en hun reisverslagen afgelopen tien jaar?

Ron: “Het contact met het thuisfront is enorm veranderd, zeker de afgelopen 10 jaar. Je hebt nu al Whats’App, Instagram en Facebook waar je wel wat vluchtige foto’s kunt delen. Maar ik zie echt de trend dat reizigers meer willen vertellen. En ook niet alleen maar de foto’s willen laten zien. Juist vertellen dat je een mooie ontmoeting had of ontroerd was. Dat wat reizen met je doet. Vroeger waren geschreven dagboeken heel gangbaar, maar die liet je weer niet door iemand anders lezen. Dus enerzijds is er een verandering in contact en anderzijds het dagboek 2.0.”

Sanne: Een eigen blog kun je ook in een avond starten of desnoods een aparte Facebook groep of pagina. Waarom kiezen reizigers dan toch voor Pindat om hun thuisfront op de hoogte te houden?

Ron: “De groep reizigers die Pindat gebruikt is echt een verhalenverteller. Een blog over hun reis past dus beter dan enkel foto’tje op Instagram. En uiteraard is het direct bestellen van je fotoalbum een groot gemak. Na maanden van reizen heb je zeker niet meer de tijd om avonden foto’s uit te zoeken en een album te maken. Zo heb je direct een aandenken als je thuiskomt. ”

Sanne: Ik hoef dus niet zelf avonden nog aan de slag om foto’s uit te zoeken, het fotoalbum maak je dus automatisch?

Ron: “De software hebben we zo slim door ontwikkeld dat op basis van jouw verslag (laptekst) en foto’s een indeling gemaakt wordt. Zo zijn foto’s en teksten afgewisseld. De software zoekt zelf de beste indeling. Met een druk op de knop genereer je automatisch je album en verstuur je hem per post. En ja als je dus een spelfoutje hebt gemaakt wordt die ook gedrukt. Voor wie liever zelf sleutelt aan z’n fotoboek kan dat uiteraard elders wel doen.”

Sanne: Jullie blijven je ieder jaar vernieuwen. Wat wordt de volgende vernieuwing?

Ron: “De nieuwste app-update krijgt een gps-tracker, daarmee kun je dan exact de route die hebt afgelegd tijdens je reis op de meter nauwkeurig vastleggen. Handig bij rondreizen, fietsvakantie of een caminotocht. Verder is er nog veel te vernieuwen bij de fotoalbums, zoals andere indelingen en formaten.”

Sanne: Hoe zit het met jullie verdienmodel en de concurrentie?

Ron: “Wij verdienen simpelweg aan de fotoboeken. Dat is ook wat Pindat uniek maakt. Qua concurrentie heb je natuurlijk enerzijds de fotoalbumleveranciers en anderzijds zijn er talloze andere platformen. Wij bieden juist de combinatie. Een heel groot gedeelte van onze gebruikers maakt gelukkig ook een fotoalbum.” 

Sanne: Jij doet dit al 10 jaar parttime naast je eigen job. Waar gaat nu het meeste tijd inzitten?

Ron: “De meeste tijd zit hem vooral in de persoonlijke helpdesk. Hoe meer functionaliteiten we hebben gekregen, heeft dit vooral veel meer support met zich meegebracht. Gelukkig hebben we het nu wel ondervangen met een goede FAQ, maar iedere dag heb ik nog wel tientallen mailtjes van over de hele wereld met vragen over het systeem.”

Sanne: Welke reizen heb je voorbij zien komen op Pindat, die jezelf ook aan je bucketlist hebt toegevoegd?

Ron: “Mijn bucketlist groeit met de week. Het is echt te gek om zo een kijkje in de vele reizen te krijgen. Een van de meest gave ervaringen vond ik twee jonge meiden die met een helicopter op een gletsjer geland waren en daar op expeditie gingen. Een waanzinnig avontuur met prachtige foto’s.

Sanne: Zijn er Pindatters die je zelf volgt?

Ron: “Ik ben zelf een zeiler en ik zie ook veel zeiltochten voorbij komen. Sommige vertrekken wel voor 2 jaar over de hele wereld. En ik volg de Pindatters van het eerste uur. Ik ‘ken’ hen natuurlijk al tien jaar.”

 

Download Pindat voor je volgende reis!

Zo onderhoud je reisblog en maak een fotoboek direct als je terug bent! Meer info 

Sanne Bakker

Sanne Bakker is eigenaar van ensanne reist. Sanne houdt van stedentrips maken en daarbij een hoop dingen bezoeken. Ze is geïnteresseerd in kunst, musea en WW2. Ook is ze in voor echte Try before you die avonturen. Daarbij heeft ze haar diploma in de Reisjournalistiek gehaald.

Deel dit bericht op...
[jpshare]
8 reacties op “Interview Ron (Pindat): Bespaar avonduren, maak van je reisverslag direct een fotoboek”
  1. Suzanne schreef:

    Leuk interview geworden! 🙂

  2. Tineke Koning schreef:

    Leuk gedaan, het interview, kort maar krachtig. Ik had nog nooit van Pindat gehoord. Wel een goed idee voor mensen die een lange reis maken. Ik was nog even benieuwd hoe mensen erachter komen dat Pindat bestaat en hoe zijn klanten hem vinden. Leuk gedaan!

  3. Jenny schreef:

    Leuk concept! Ik had het best willen gebruiken toen ik een jaar door Azië reisde!

  4. Niels schreef:

    Een leuke manier om het thuisfront te laten weten wat je doet. Een verhaal en foto’s werkt toch altijd beter dan alleen foto’s of alleen tekst. Ik had er nog niet van gehoord. Ook handig dat je zelf meteen een fotoboek kan maken. Ik ben niet van de fotoboeken maar op deze manier zie ik het wel zitten.

  5. Martin schreef:

    Hee, dit ken ik nog niet. Klinkt erg aanlokkelijk om direct een fotoboek te kunnen bestellen. Ik ga er naar kijken!

  6. Kirsten schreef:

    Wat een bijzonder concept. Ik kende het noh niet, maar klinkt heel leuk! Kan me voorstellen dat het een uitkomst is voor veel reizigers

  7. Elisa schreef:

    Leuk concept! Lijkt mij vooral handig voor mensen die langer op reis zijn, leuk om zo het thuisfront op de hoogte te houden.

  8. Diana schreef:

    Handig als je idd voor een langer tijd op reis bent. Zelf ben ik dan misschien toch te eigenwijs en maak ik heel mijn fotoboek altijd zelf. Maar heb ik een keer weinig tijd is dit natuurlijk de perfecte uitkomst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© copyright ensanne.nl

Ontdek meer van ensannereist

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder